ارث را چگونه تقسیم کنیم؟

قبل از هر توضیحی بهتر است کمی درباره احوال شخصیه بیشتر بدانیم. احوال شخصیه به مجموعه اموری گفته می‌شود که افراد به واسطه آن دارای حقوقی شهروندی در جامعه می‌شوند. اگر قرار باشد کمی با شفافیت و صراحت بیشتر برای شما توضیح دهیم به مجموعه قوانین مربوط به ازدواج، ارث و وصیت احوال شخصیه گفته می‌شود و به این معنی است که ایرانیان در هر کشور دیگری که زندگی کنند برای امور گفته شده باید قوانین جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرند.

 

اشخاصی که به موجب نَسَب ارث می‌برند سه طبقه اند و هر طبقه دو درجه دارد.

باوجود طبقه اول، طبقه دوم و باوجود درجه اول درجه دوم ارث نمی‌برند:

 

طبقه اول_ درجه اول: پدر و مادر و فرزندان

درجه دوم: اولادِ اولاد (نوه‌های متوفی)

 

طبقه دوم_ درجه اول: اجداد (مادر بزرگ و پدر بزرگ) و برادر و خواهر

درجه دوم: فرزندان خواهر و برادر و پدر‌ها و مادرهای پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها

 

طبقه سوم- درجه اول: اعمام (عمو) و عمات (عمه) و اخوال (دایی) و خالات (خاله)

درجه دوم: اولاد آن‌ها (فرزندان عمو و عمه و دایی و خاله)

 

بیشتر بخوانید: ارث به چه کسانی هرگز تعلق نمی‌گیرد؟

 

وارثین طبقه‌ی بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثین طبقه‌ی قبل کسی نباشد.

زن و شوهر در کنار سایر وراث، ارث می‌برند و هیچ یک از وراث نمی‌تواند مانع ارث بردن آن‌ها شود.

پدر، مادر، پسر، دختر، زوج و زوجه، حاجِب از ارث ندارند یعنی ممکن است سهم ارث آنها کمتر شود اما محروم از ارث نمی‌شوند.

 

سهام معینه که فرض نامیده می‌شود عبارت است از :

 

نصف‌ (1/2)،

ربع‌ (1/4) ،

ثمن‌ (1/8) ،

دوثلث‌ (2/3) ،

ثلث (1/3)

و سدس ترکه‌ (1/6).

 

نحوه محاسبه ارث:

سهم ارث زوجه: 1/8 اگر متوفی فرزند داشته باشد_ 1/4 اگر متوفی فرزند نداشته باشد.

سهم ارث زوج: 1/4 اگر متوفی فرزند داشته باشد_1/2 اگر متوفی فرزند نداشته باشد.

سهم ارث مادر: 1/6 اگر متوفی فرزند یا خواهر و برادر داشته باشد_ 1/3 اگر متوفی فرزند و خواهر و برادر نداشته باشد.

سهم ارث پدر: 1/6 اگر متوفی فرزند داشته باشد.

سهم ارث دختر (درصورتیکه متوفی پسر نداشته باشد): 1/2 (نصف) واحد (یک دختر) _ 2/3 متعدد

سهم ارث خواهر (مشترک از پدر و مادر یا مشترک از پدر، درصورتیکه برادر یا اجداد پدری نباشد): 1/2 واحد (یک خواهر)_2/3 متعدد

سهم ارث برادر و خواهر (مشترک از مادر درصورتیکه متوفی اجداد مادری نداشته باشد): 1/6 واحد_ 1/3 متعدد

 

زن از همه اموال شوهر ارث می‌برد

پیش از پیروزی انقلاب، زن به استناد ماده ۹۴۶ قانون مدنی فقط از اموال منقول (هر چیزی که از شوهر باقی مانده بود) ارث می‌برد و در اموال غیرمنقول (ساختمان و زمین) سهمی به او نمی‌رسید؛ اما پس از ۷۰ سال از تصویب این قانون، مجلس شورای اسلامی بر مبنای استفتاء از رهبر معظم انقلاب، آن ماده قانونی را اصلاح کرد که براساس آن زن از قیمت اموال غیرمنقول شوهر از جمله عرصه و اعیان - ساختمان و زمین - ارث می‌برد.

 

فرض‌برها کسانی هستند که سهم ارث آنها در قانون مشخص و معین است. صاحبان قرابت یعنی افرادی که سهم ارث آنها میزان معین و معلومی ندارد. ابتدا سهم فرض‌برها محاسبه می‌شود و مابقی به قرابت تقسیم می‌شوند بعضی افراد گاهی هم به فرض هم به قرابت ارث می برند از جمله پدر و دخترها.

بعد از تقسیم ارث براساس فرض ممکن است ترکه کم یا زیاد بیاید یعنی وقتی ترکه را بر مجموع فرض‌ها تقسیم می‌کنیم. زیادی ترکه مطلقا به زوجه رد نمی‌شود حتی اگر وارث منحصر باشد، به زوج رد نمی‌شود مگر اینکه وارث منحصر باشد. کمبود ترکه هیچوقت بر زوج و زوجه و خویشان مادری وارد نمی‌شود. در طبقه اول نقص بر یک یا چند دختر وارد می‌شود و در طبقه دوم سهم یک یا چند خواهر ابوینی (مشترک از پدر ومادر) یا ابی ( مشترک از پدر) کم می‌شود.

کمبود ترکه یا زیاد آمدن آن تنها وقتی بوجود می‌آید که تمام وراث فرض‌بر باشند.

 

ماده 907 قانون مدنی: "اگر متوفی ابوین (پدر و مادر) نداشته و یک یا چند نفر اولاد داشته باشد ترکه به طریق ذیل تقسیم می‌شود:

اگر فرزند، منحصر به یکی باشد خواه پسر خواه دختر تمام ترکه ‌به او می‌رسد.

اگر اولاد متعدد باشند ولی تمام پسر، یا تمام دختر، ترکه بین آنها بالسویه (مساوی) تقسیم می‌شود.

اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر وبعضی دختر، پسر دو برابر دختر می‌برد."

 

کلام آخر:

بعد هزینه کفن و دفن میت، اگر دینی به گردن متوفی است از ماترک باید اداء شود و بعد از آن وصیت تا یک سوم ترکه و مازاد بر آن با اجازه وراث اِعمال شود و در نهایت ماترک با توجه به اصولی که گذشت محاسبه شود. انگشتری میت که معمولا استفاده می‌کرده، قران و لباس و شمشیر او، به پسر بزرگ تعلق می‌گیرد بدون اینکه از سهم ارث او چیزی کسر شود به شرط آنکه ترکه میت منحصر به این اموال نباشد یعنی این اقلام تنها میراث پدر نباشد. این قاعده شامل میراث مادر نمی‌شود.

منبع: تسنیم نیوز

تصمیم به طلاق

طلاق اتفاق واقعا ناخوشایندی است؛ دل‌ها را می‌شکند و زندگی‌ها را تغییر می‌دهد. شاید جدایی فقط بین دو نفر روی بدهد اما عملا روی خیلی‌های دیگر هم اثر می‌گذارد؛ خانواد‌ه‌های طرفین، بچه‌ها، دوستان و آشنایان بی‌نصیب از عوارض جدایی نخواهند بود.

 

 

 

طلاق این قدرت را دارد که خیلی از چیزهایی را که با زحمت و صبر به دست آمده تباه کند. جدایی یک پروسه است که صرفا با یک حرکت عجیب یا با یک خیانت به وقوع نمی‌پیوندد، بلکه کم کم شما را به جایی می‌رسید که راهی جز جدایی نمی‌بینید. پیش از طلاق، جریاناتی وجود دارد که همگی جدی و واقعی‌اند.

 

 

 

هر رابطه‌ای طبیعتا بحث و اختلاف‌هایی دارد که برخی از آنها زود و بدون دردسر جدی حل می‌شوند، اما بعضی دیگر ممکن است به درازا بکشند، دردناک شوند و هرگز برطرف نشوند. این مشکلات حل نشده همان بحث و جدل‌هایی هستند که رابطه‌ی همسران را تخریب می‌کنند. همان کشمکش‌هایی که رد خود را به جا می‌گذارند و می‌توانند چشم انداز یک رابطه را کلا تباه کنند. این‌ها همان اختلاف‌هایی هستند که در نهایت منجر به طلاق می‌شوند. اگر هر کدام از اختلاف‌های زیر در زندگی زناشویی شما بوجود آمد منتظر نمانید تا مزمن شوند و هر چه زودتر برای حل و فصل آنها از یک حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

 

 

اعتماد و اطمینان از بین می‌رود

 

اگر دو طرف به همدیگر اعتماد نداشته باشند با مشکلات زیادی دست به گریبان خواهند شد و در نهایت این بی‌اعتمادی منجر به طلاق می‌شود. وقتی که ازدواج می‌کنید همسرتان حامی شما می‌شود و می‌تواند مطمئن‌ترین کسی باشد که همیشه می‌توانید به او اعتماد کنید و هرگز به شما نارو نمی‌زند. هیچوقت کاری نکنید که اعتماد همسرتان نسبت به شما سلب شود. همیشه درمورد همه چیز با او روراست باشید.

 

 

 

وقتی که اعتماد از بین برود به سختی می‌توان آن را برگرداند و حتی گاهی غیر ممکن می‌شود. عوامل زیادی هستند که باعث سلب اعتماد بین زوجین می‌شوند و این قدرت را دارند که خیلی چیزهای دیگر در زندگی مشترک را نابود کنند. برای همین باید ارتباط عمیقی با همسرتان داشته باشید و تمام مشکلات و مسائل را صادقانه مطرح کنید، آنوقت احتمال اینکه کارتان به جدایی بکشد خیلی کمتر خواهد شد. ضمنا فراموش نکنید که پنهان کاری کردن و روراست نبودن خیلی بیشتر انرژی و وقت می‌طلبد تا صادق و یکرنگ بودن!

صمیمیت از بین می‌رود

 

استرس و مشغله‌های زیاد می‌توانند باعث شوند صمیمیت و ارتباط نزدیک در رابطه کمرنگ شود. وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند و به هم تعهد می‌دهند این را می‌دانند که صمیمت باید در جای جای زندگی آنها جاری باشد تا دوش به دوش هم پیش بروند اما وقتی که یکی از همسران متوجه می‌شود طرف مقابل به اندازه کافی با او صمیمی و یکدل نیست، نگران می‌شود که مبادا مشکلی بوجود آمده و دیگر برای همسرش جذاب و دوست داشتنی نیست. اگر بابت صمیمتی که احساس می‌کنید هر روز کمتر می‌شود نگرانید باید این موضوع را با همسرتان مطرح کنید، چون حرف نزدن در مورد مسئله‌ای که پیش آمده فقط آن را بزرگ‌تر و جدی‌تر می‌کند. یادتان باشد اگر مشکلی آنقدر بزرگ و ماندگار شود که بر احساسات و عواطف حاکم بر رابطه اثر بگذارد شما را به سمت جدایی سوق خواهد داد.

بل از هر چیز باید به این اشاره کنیم که عدم تصمیم نهایی برای طلاق تا زمانی که در نهایت راضی به تصمیم برای طلاق می شوید چه بخش هایی از زندگی شخصی و مشترک شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

 

۱- سلامتی شما

اگر خواب خوبی ندارید یا ورزش نمی‌ کنید و غذاهای سالم نمی‌ خورید، سلامتی شما به خطر می‌ افتد.

 

۲- کار شما

شغل شما ممکن است به دلیل بدخلقی و عدم توجه به خطر بیافتد.، تنها به این دلیل که تمرکز کافی ندارید و حال روحیتان مناسب نیست.

 

۳- سایر روابط شما

فرزندان، دوستان و سایر اعضای خانواده ممکن است اندوه، ناامیدی، بی حوصلگی، ترس، عصبانیت و بلاتکلیفی شما را احساس کنند و آنها هم درگیر مشکلات و سختی های طلاق گرفتن شوند که این اصلا خوب نیست.

رقی ندارد تصمیم به طلاق توافقی گرفته اید یا هر نوع طلاق دیگه، تصمیم برای طلاق به بررسی جنبه های مختلف زندگی مربوط می شود و باید قبل تصمیم جدی برای طلاق خوب تمام موارد را مورد بررسی قرار دهید تا شما هم مانند خیلی از زوجین دچار پشیمانی بعد طلاق گرفتن نشوید.

 

فقط شما پاسخ این سوال را می دانید که آیا بهتر است ازدواج کنید یا طلاق بگیرید (اگر مردد هستید و نمی دانید کدام یک بهتر است حتما از مشاوره روانشناسی پیش از طلاق استفاده کنید، حتما).

 

گاهی ازدواج ارزش ماندن دارد و گاهی اینگونه نیست

 

رویارویی با واقعیت‌ های طلاق و نه فقط خیال پردازی، مهم است.

 

هنگام اتخاذ این نوع تصمیمات تغییر دهنده زندگی، آنچه که از دست خواهید داد را در نظر بگیرید و روی آنچه ممکن است دریافت کنید حساب نکنید. اگر دلیل اصلی شما برای طلاق، عدم رضایت است، دوباره به عواملی که زندگی تان را تیره و تار کرده است فکر کنید شاید شما هم بی تقصیر نباشید!

 

هنگام اخذ تصمیم نهایی برای طلاق بهتر است این سوالات را از خود بپرسید:

 

آیا احساس می کنید دیگر نمی توانید کاری برای دوام رابطه خود انجام دهید؟

آیا نسبت به همسر خود بی تفاوت هستید؟

آیا به این دلیل تصمیم برای طلاق و جدایی گرفته اید که همسرتان با شما رفتار بدی دارد یا بی‌ تفاوتی نشان می‌ دهد؟

آیا بخشش، امید و صبر شما تمام شده است؟

آیا سابقه طولانی اعتیاد یا خیانت وجود داشته است؟

آیا صمیمیت شما نه فقط در رابطه جنسی، بلکه در صمیمیت عاطفی، محبت و شادی کم شده است؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ممکن است در نقطه پایان روابط زناشویی خود باشید. احساس بی‌ تفاوتی یا جدا شدن از نظر عاطفی، نشانه قوی پایان ازدواج شما است.

 

قبل از تصمیم نهایی برای طلاق چه کاری باید انجام دهید؟

حالا اوضاع فرق کرده است و راه های پیشگیری از طلاق جواب نداده و فرد به جدایی قطعی نزدیک تر شده است، اما پیش نیاز آمادگی برای طلاق چیست؟

 

سعی کنید استرس زندگی خود را کاهش دهید

برای نجات یا کنترل بیشتر زندگی خود، برنامه‌ ریزی کنید. شاید هرگز مجبور به استفاده از آن نشوید، اما به هر حال داشتن آن خوب است

محکم و آرام باشید تا از پس تمام مشکلات آتی برآیید

اگر سلامت جسمی یا عاطفی شما به جدا شدن از همسرتان بستگی دارد، باید آن را اولویت خود قرار دهید

ممکن است برای بررسی مشکلات ازدواج خود به مدتی تنهایی نیاز داشته باشید. حتی خلوت کردن با خود در تعطیلات آخر هفته، می‌ تواند در مرتب سازی مسائل و فکر کردن به تصمیم برای طلاق به شما کمک زیادی کند.

 

بسیاری از افراد، از این فرصت استفاده می کنند و در می‌ یابند چه کاری باید انجام دهند، چون یکی از مهم ترین دلایل طلاق در ایران همین عجلسه کردن زوجین برای جدایی و تصمیمات احساسی نادرست است

 

سوالاتی که باید پرسیده شود:

 

اصلا می دانید منظور از طلاق چیست و چرا تصمیم به جدایی گرفته اید؟

آیا هنوز نسبت به همسر خود احساسی دارید؟

آیا واقعا ازدواج کرده اید یا زندگی وصلت شما یک ازدواج سفید است؟

آیا شما واقعا آماده طلاق هستید یا فقط تهدید می‌ کنید؟ این ابرازی برای ترساندن همسرتان است؟

آیا این تصمیم برای طلاق مبتنی بر آگاهی از خود است یا یک تصمیم واکنش عاطفی است؟

هدف شما از طلاق چیست؟

علائم و نشانه های طلاق عاطفی با همسرتان را در زندگی می بینید؟

آیا درگیری داخلی خود برای طلاق حل کرده‌اید؟

آیا می‌ توانید پیامدهای ناخوشایند طلاق را تحمل کنید؟

آیا حاضرید زندگی خود را به روشی مسئولیت پذیر و بالغ کنترل کنید؟

چه موقع به دنبال کمک حرفه‌ای باشید؟‌

حل مشکلات طلاق گرفتن

 

اگر در فکر طلاق هستید، حتی اگر تنها باشید به یک مشاور حرفه ای طلاق مراجعه کنید که با زوجین کار می‌ کند، حتما کسی را انتخاب کنید که تجربه خوبی در کار با زوجین دارد.

 

گاهی اوقات یک متخصص روانشناس با عدم درک کافی از تعاملات رابطه‌ای باعث پایان دادن سریعتر به رابطه خواهد شد، پس در انتخاب خود دقت کنید

 

هر دوی شما می‌ توانید مشاوره تشخیصی را امتحان کنید، نوعی مشاوره که به زوجین کمک می‌ کند تا تصمیم بگیرند که آیا می خواهند رابطه خود را پایان دهند یا روی آن کار کنند.

 

اگر نمی دانید کی باید از مشاوره طلاق استفاده کنید اینجا کلیک کنید تا موضوع سفاف تر شود.

 

حرکت به جلو را فراموش نکنید

اگر تصمیم به طلاق گرفتید، باید با خود روراست باشید. به یاد داشته باشید اگر ازدواج شما به شکست منجر شود، به این معنی نیست که شکست خورده‌ اید. برخی از روابط ناسالم به موفقیت نمی‌ رسند و جدایی بهترین مسیر است.

 

قصد تبلیغ و ترویج طلاق گرفتن را نداریم اما خیلی از زوجین به دلیل ترس از طلاق، تن به زندگی مشترکی می دهند که هیچ لذت و فایده ای برای آنها ندارد.

 

همچنین قبل از تصمیم برای طلاق باید از تمام اشتباهاتی که منجر به جدایی می شود آگاه باشید تا ندانسته به سمت جدایی نروید.

 

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

آمادگی برای طلاق زمانبر است و باید با صبر و حوصله پیش بروید!

منبع: آنا نیوز

انحصار وراثت در کمترین زمان

چطور در کمترین زمان انحصار وراثت را انجام دهیم؟

به تقسیم اموال متوفی بین فرزندان، همسر و دیگر وراثت قانونی ایشان انحصار وراثت گفته می‌شود که بعد از فوت متوفی باید انجام شود. اگر برای شما هم پیش آمده که درگیر انجام پرونده انحصار وراثت باشید، می‌دانید که یکی از پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین پرونده‌های حقوقی خانواده است. معمولا مشکلاتی از قبیل عدم همکاری وراث، عدم حضور وراث، تکمیل نبودن مدارک هویتی وراث یا متوفی یا عدم آگاهی نسبت به همه اموال به جا مانده از متوفی این پرونده، پیچیده می‌شود.

 

گاها ممکن است بعضی از افراد این مشکلات را نداشته باشند اما به دلیل مشغله زیاد امکان حضور در جلسات دادگاه، دفتر ثبت اسناد رسمی و شورای حل اختلاف را نداشته باشند. بهتر است بدانید که پرونده انحصار وراثت هم مانند همه پرونده‌های حقوقی دیگر قابل انجام توسط وکیل پایه یک دادگستری است. در صورتی که مراحل انحصار وراثت توسط وراث انجام شود بین 2 تا 5 ماه زمان می‌برد تا گواه یدریافت شود. اما به کمک وکیل این پرونده در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. اگر به وکیل متخصص انحصاروراثت وکالت دهید بین 20 تا 50 روز زمان می‌برد.

 

مراحل انحصار وراثت

 

چه وراث و چه وکیل آنها قصد انجام پرونده انحصار وراثت را داشته باشد بهتر است به طور دقیق اطلاعاتی نسبت به مراحل انجام انحصار وراثت داشته باشید. مراحل انجام پرونده‌های انحصار وراثت به دو قسمت دریافت گواهی انحصار وراثت و تقسیم و تحریر ترکه تقسیم می‌شود.

 

در واقع باید ابتدا گواهی انحصار وراثت دریافت شود تا بعد بتوان تقسیم و تحریر اموال متوفی را انجام داد.

 

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید گواهی فوت متوفی از سازمان ثبت احوال کشور دریافت شود. بعد از دریافت گواهی فوت متوفی باید وراث به همراه سه نفر از افرادی که همه وراث را به خوبی می‌شناسند به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا آن سه نفر گواهی دهند که متوفی ورثه‌ای غیر از کسانی که نام‌شان در استشهادیه آورده شده، ندارد. بعد از دریافت استشهادیه انحصار وراثت باید ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت در شورای حل اختلاف شهری که محل آخرین سکونت متوفی بوده، انجام شود.

 

در نهایت بعد از ثبت آگهی فوت متوفی و اطلاعات وراث ایشان در روزنامه‌های کثیرالانتشار و اطمینان از عدم حضور ورثه دیگر گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود که بعد از آن باید برای تقسیم و تحریر تحرکه به صورت جداگانه دادخواست ثبت شود.

 

مدت زمان انجام انحصار وراثت

 

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت بین 2 تا 5 ماه (باتوجه به محدود یا نامحدود بودن انحصار وراثت) زمان می‌برد. اگر وراث دریافت گواهی انحصار وراثت را به وکیل متخصص انحصار وراثت بسپارند در مدت زمان کمتری می‌توانند گواهی را دریافت و برای تقسیم اموال اقدام کنند.

 

ممکن است وراث برای پیدا کردن وکیل متخصص از عبارت بهترین وکیل در ایران استفاده کنند اما با توجه به این که پرونده انحصار وراثت در شورای حل اختلافی که آخرین شهر زندگی متوفی بوده، قابل رسیدگی است پس باید از وکلای همان شهر کمک بگیرید. برای مثال اگر متوفی قبل از فوت در تهران زندگی می‌کرد می‌توانید با جستجوی بهترین وکیل در تهران ، وکیل مورد نظر را پیدا کرده و پرونده انحصار وراثت را به ایشان بسپارید.

 

در ادامه مطلب یکی از بهترین موسسات حقوقی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید پرونده انحصار وراثت خود را به ایشان بسپارید.

 

موسسه حقوقی دادسو

 

موسسه حقوقی دادسو متشکل از وکلای پایه یک دادگستری خانم و آقا است که به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی خانواده فعالیت می‌کنند. مدیریت این موسسه نیز وکیل پایه یک دادگستری است.

اگر برای شما هم پیش آمده که درگیر انجام پرونده انحصار وراثت باشید، می‌دانید که یکی از پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین پرونده‌های حقوقی خانواده است. معمولا مشکلاتی از قبیل عدم همکاری وراث، عدم حضور وراث، تکمیل نبودن مدارک هویتی وراث یا متوفی یا عدم آگاهی نسبت به همه اموال به جا مانده از متوفی این پرونده، پیچیده می‌شود.

 

گاها ممکن است بعضی از افراد این مشکلات را نداشته باشند اما به دلیل مشغله زیاد امکان حضور در جلسات دادگاه، دفتر ثبت اسناد رسمی و شورای حل اختلاف را نداشته باشند. بهتر است بدانید که پرونده انحصار وراثت هم مانند همه پرونده‌های حقوقی دیگر قابل انجام توسط وکیل پایه یک دادگستری است. در صورتی که مراحل انحصار وراثت توسط وراث انجام شود بین 2 تا 5 ماه زمان می‌برد تا گواه یدریافت شود. اما به کمک وکیل این پرونده در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. اگر به وکیل متخصص انحصاروراثت وکالت دهید بین 20 تا 50 روز زمان می‌برد.

 

مراحل انحصار وراثت

 

چه وراث و چه وکیل آنها قصد انجام پرونده انحصار وراثت را داشته باشد بهتر است به طور دقیق اطلاعاتی نسبت به مراحل انجام انحصار وراثت داشته باشید. مراحل انجام پرونده‌های انحصار وراثت به دو قسمت دریافت گواهی انحصار وراثت و تقسیم و تحریر ترکه تقسیم می‌شود.

 

در واقع باید ابتدا گواهی انحصار وراثت دریافت شود تا بعد بتوان تقسیم و تحریر اموال متوفی را انجام داد.

 

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید گواهی فوت متوفی از سازمان ثبت احوال کشور دریافت شود. بعد از دریافت گواهی فوت متوفی باید وراث به همراه سه نفر از افرادی که همه وراث را به خوبی می‌شناسند به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا آن سه نفر گواهی دهند که متوفی ورثه‌ای غیر از کسانی که نام‌شان در استشهادیه آورده شده، ندارد. بعد از دریافت استشهادیه انحصار وراثت باید ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت در شورای حل اختلاف شهری که محل آخرین سکونت متوفی بوده، انجام شود.

 

در نهایت بعد از ثبت آگهی فوت متوفی و اطلاعات وراث ایشان در روزنامه‌های کثیرالانتشار و اطمینان از عدم حضور ورثه دیگر گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود که بعد از آن باید برای تقسیم و تحریر تحرکه به صورت جداگانه دادخواست ثبت شود.

 

مدت زمان انجام انحصار وراثت

 

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت بین 2 تا 5 ماه (باتوجه به محدود یا نامحدود بودن انحصار وراثت) زمان می‌برد. اگر وراث دریافت گواهی انحصار وراثت را به وکیل متخصص انحصار وراثت بسپارند در مدت زمان کمتری می‌توانند گواهی را دریافت و برای تقسیم اموال اقدام کنند.

 

ممکن است وراث برای پیدا کردن وکیل متخصص از عبارت بهترین وکیل در ایران استفاده کنند اما با توجه به این که پرونده انحصار وراثت در شورای حل اختلافی که آخرین شهر زندگی متوفی بوده، قابل رسیدگی است پس باید از وکلای همان شهر کمک بگیرید. برای مثال اگر متوفی قبل از فوت در تهران زندگی می‌کرد می‌توانید با جستجوی بهترین وکیل در تهران ، وکیل مورد نظر را پیدا کرده و پرونده انحصار وراثت را به ایشان بسپارید.

 

در ادامه مطلب یکی از بهترین موسسات حقوقی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید پرونده انحصار وراثت خود را به ایشان بسپارید.

 

موسسه حقوقی دادسو متشکل از وکلای پایه یک دادگستری خانم و آقا است که به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی خانواده فعالیت می‌کنند. مدیریت این موسسه نیز وکیل پایه یک دادگستری است.

منبع: خبرگزاری فارس

چگونه با بخشیدن مهریه حق طلاق بگیرم؟ 

چگونه با بخشیدن مهریه حق طلاق بگیرم؟
حتما شما هم درباره بخشیدن مهریه خانم و گرفتن حق طلاق و حضانت فرزند شنیده‌اید. در این متن قرار است به صورت کامل درباره این موضوع توضیح دهیم که آیا امکان بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق یا حضانت فرزند وجود دارد یا خیر؟ همچنین شما می‌توانید به صورت رایگان از کارشناسان حقوقی موسسه دادسو درباره طلاق توافقی، طلاق با داشتن حق طلاق، بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق، مشاوره دریافت کنید. 

مهریه حق خانم هست!

در زمان عقد یک‌سری حق و حقوق به صورت قانونی برای خانم و آقا تعریف می‌شود. آقا حق طلاق را به صورت قانونی دارد و مهریه به خانم تعلق می‌گیرد. مهریه می‌تواند عندالمطالبه (در هر زمان که خانم نیاز داشت مطالبه کند) یا عندالاستطاعه (در صورت استطاعت آقا پرداخت می‌شود) باشد. بسته به نوع مهریه خانم در هر زمان می‌تواند برای مطالبه مهریه خود اقدام کند. همچنین آقا به وسیله حق طلاقی که دارد، می‌تواند با پرداخت حق و حقوق مالی (مهریه، نفقه و اجرت المثل) برای جدایی خانم اقدام کند. 

 

ادامه نوشته

ارث دختر از پدر

مرگ یک حادثه طبیعی است و آثار حقوقی خاصی را با خود به همراه می آورد . یکی از مهم ترین آثار آن بحث تقسیم اموال به جا مانده از متوفی است . احتمالا شما هم شاهد اختلافات بین وراث و اقوام متوفی در مقدار سهم الارثی که از اموال متوفی به آن ها تعلق میگیرد بوده اید . این تقسیم اموال یا به اصطلاح میراث و ماترک به جا مانده از متوفی در نظام حقوقی ایران قوانین و احکام بخصوصی دارد 

ادامه نوشته

قانون ارث از مادر چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

قانون ارث
قانون اصلی ارث که تمامی قواعد مربوط به آن را توضیح داده است، قانون مدنی است. در این قانون طبقات ارث و نحو ارث بردن خویشاوندان متوفی بیان شده است.

قانون ارث یک قانون کلی برای تمام انواع ارث است و در واقع باید در مورد هر شخصی که از خود اموالی را به جا گذاشته،‌ کاربرد دارد.

طبقات ارث چیست؟
قانون با توجه به نزدیک بودن خویشاوندان متوفی،‌ دسته‌بندی را در نظر گرفته است که در تقسیم ارث به آن توجه می‌شود.

بر اساس طبقات ارث؛

افرادی که در طبقه اول هستند نسبت به طبقه دوم و افرادی که در طبقه دوم نسبت به طبقه سوم اولویت دارند.هر طبقه دارای دو درجه است.با وجود درجه اول، درجه دوم ارث نمی‌برد.

همسر متوفی با هر طبقه‌ای که وارث محسوب شوند، ارث می‌برند.

طبقات ارث:

پدر و مادر و فرزند و نوه، نتیجه و…
اجداد، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها
عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها و فرزندان آن‌ها
قانون ارث از مادر
بر اساس قانون، تفاوتی ندارد که متوفی زن باشد یا مرد.در نتیجه اگر متوفی زن باشد و دارای فرزند؛همان قانون ارث در مورد آن اجرا می‌شود و میزان سهم‌الارث فرزندان دختر و پسر مانند ارث بردن از پدر است.در نتیجه فرزندان دختر از ارث مادری هم نصف میزان ارث پسر و مانند ارث پدری را می‌برند.

طبقات ارث - درجات ارث - سهم ورثه از ماترک
افرادی که با متوفی قرابت نسبی (مانند فرزند) یا قرابت سببی (مانند زوج یا زوجه) دارند، با توجه به درجه نزدیکی در طبقات مختلفی قرار می گیرند که با توجه به طبقه و جایگاهشان میزان سهم الارث هر یک متفاوت خواهد بود.

 
کسانی که  به موجب نسب (پیوند خونی) ارث می برند : 
این افراد با توجه به درجه نزدیکیشان نسبت به متوفی در سه طبقه قرار می گیرند:

1) پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد

2) اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها

3) اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها

 
طبقه اول وراث :                          
طبقه اول وارث عبارتند از ؛ فرزندان، نوه ها، پدر و مادر
میزان سهم الارث پدر و مادر : همانطور که ملاحظه می شود از آنجا که پدر و مادر در طبقه اول قرار دارند در صورت فوت متوفی در هر صورت سهمی از ارث به جای مانده از فرزند خود که فوت شده خواهند برد اما میزان این سهم الارث در صورت وجود اشخاص دیگر که در طبقه اول و در کنار او قرار دارند متفاوت می شود.

اگر برای متوفی اولاد (فرزند) یا اولاد اولاد (نوه) از هر درجه که باشد موجود نباشد : هر یک از ابوین در صورت انفراد تمام ارث را می برد.

اگر پدر و مادر میت هر دو زنده باشند مادر یک ثلث (یک سوم) و پدر دو ثلث (یک سوم) می برد.اگر برای متوفی اولاد یا اولاد اولاد از هر درجه که باشد موجود نباشد، اگر پدر و مادر میت هر دو زنده باشند ولی مادر حاجب( شخصی از طبقات دیگر که میزان سهم ارث مادر را کمتر می کند ) داشته باشد، سدس (یک ششم) از ترکه متعلق به مادر است و بقیه مال پدر است.

حاجبان مادر در این فرض که با وجود آنها مادر از بردن بیش از سدس (یک ششم) ترکه محروم می شود به شرح ذیل هستند: ( لازم به ذکر است این حاجبان چون در طبقات بعدی هستند به دلیل وجود مادر و پدر ارثی نمی برند )

نکته : حاجب به کسی گفته میشود که با وجود او در یک طبقه، طبقه بعد، ارث نمیبرد. 

 در صورت وجود چهار شرط میزان سهم الارث مادر سدس ترکه خواهد بود و باقی آنچه می ماند سهم الارث پدر راتشکیل می دهد.

اولا : لااقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر باشند.

ثانیا : پدر آنها زنده باشد.

ثالثا : از ارث ممنوع نباشند مگر به سبب قتل

رابعا : وراث یا خویشاوندان ابوینی ( پدر و مادری) یا ابی (پدری)  تنها باشند.

هرگاه متوفی اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد : در اینصورت ابوین میت از بردن بیش از یک ثلث (دو سوم) محروم می شوند مگر در صورتی که پدر و مادر متوفی هر دو موجود باشند با یک دختر که فرض پدر و مادر ثلث (یک سوم) ترکه خواهد بود و فرض دختر نصف خواهد بود و چون در صورت تقسم ترکه چیزی اضافه خواهد ماند مابقی بینشان به نسبت فرضشان تقسیم می شود مگر اینکه مادر حاجب ( که خواهر و برادر متوفی هستند، لا اقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر که از ارث محروم نباشند مگر به سبب قتل و ابوینی (پدر و مادری) یا ابی (پدری)  تنها باشند و پدر آنها زنده بشد ) داشته باشد که در این صورت مادر از مابقی چیزی ارث نمی برد.

هر گاه متوفی اولاد (فرزند) یا اولاد اولاد (نوه) داشته باشد : در اینصورت هر گاه پدر یا مادر متوفی یا هر دو ابوین (پدر و مادری) او موجود باشند با چند دختر فرض تمام دخترها دو ثلث (یک سوم) ترکه خواهد بود که بالسویه بین آنها تقسیم می شود و فرض هر یک از پدر و مادر یک سدس (یک ششم) و مابقی بین تمام ورثه به نسبت فرض آنها تقسیم ی شود مگر اینکه مادر حاجب( که خو هر و برادر متوفی هستند، لااقل دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهرکه از ارث محروم نباشند مگر به سبب قتل و ابوینی (پدر و مادری) یا ابی (پدری)تنها باشند و پدر آنها زنده باشد )داشته باشد که در اینصورت مادر از مابقی چیزی به ارث نمی برد.

 
میزان سهم الارث اولاد :
اگر فرزند متوفی دختر باشد :
اگر دختر فرزند منحصر باشد به همراه پدر و مادر متوفی، نصف ترکه را خواهد برد و مابقی با توجه به میزان سهم الارث پدر یا مادر متوفی بین آنها تقسیم می شود.

اگر متوفی دو دختر یا بیش از دو دختر داشته باشد و فرزند پسری هم نداشته باشد دختران دو ثلث (دو سوم) ترکه را به ارث می برند و مابقی با توجه به میزان سهم الارث هر یک در آن طبقه بینشان تقسیم می شود.

اگر وراث متوفی فقط دختر یا دختران باشد بدون وجود وارثی در طبقه اول مثل پدر و مادر، تمام ترکه به دختر یا دختران می رسد.

 

اگر فرزند متوفی پسر باشد :
چنانچه پسر منحصر یا متعدد باشد به  همراه پدر و متوفی چون همگی در طبق اول قرار دارند ارث می برند به اینصورت که سهم الارث پدر و مادر متوفی یک ثلث (یک سوم) ترکه خواهد بود و مابقی به قرابت به فرزند یا فرزندان پسر می رسد که به تساوی بین خودشان تقسیم می کنند.

چنانچه وراث متوفی در طبقه یک فقط پسر یا پسران او باشند و در طبقه اول وارث دیگری نداشته باشد تمام ترکه به پسر یا پسران می رسد

در صورتی که متوفی هم فرزند دختر و هم فرزند پسر به همراه پدر و مادر در طبقه اول داشته باشد، سهم الارث پدر و مادر به دلیل وجود فرزندان یک سوم ترکه خواهد بود. و مابقی بین فرزندان دختر و پسر متوفی تقسیم می شود به این صورت که فرزندان پسر وی دو برابر فرزندان دخترش ارث خواهند برد.

 

هزینه انحصار وراثت

زمانی که فرد از دنیا می رود و فوت می کند دارایی او (چه مثبت و چه منفی) به ورثه ی او منتقل می شود، حال ورثه ی متوفی مخیر در رد و یا قبول ترکه ی باقی مانده از میت می باشند. به مراحلی که باید بعد از فوت متوفی در راستای تقسیم ترکه ی متوفی به عمل آیند فرآیند انحصار وراثت می گویند که امروز ما قرار است در بلاگ پیش رو این موضوع به خصوص هزینه های مربوط به انحصار وراثت را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه بلاگ پیش رو با ما همراه باشید.

انحصار وراثت در حقوق به این معناست که وراث متوفی توسط مرجع صلاحیت دار مشخص و تعیین گردند و سهم الارث هر یک نیز مشخص شود.

مرجع صدور گواهی انحصار وراثت :
مرجع صالح برای صدور گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه شخص متوفی است.

منظور از اقامتگاه بر اساس ماده 1002 قانون مدنی محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد و اگر این دو مکان یکسان نباشد شورای حل اختلاف محلی که شخص متوفی امور خود را در آن اداره می کرده است برای صدور گواهی انحصار وراثت صلاحیت دارد.

به طور کلی دانستن این نکته در دعاوی مربوط به شخص متوفی به ما کمک خواهد کرد که هر ادعایی نسبت به ترکه شخص متوفی در ابتدای امر باید در شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه او طرح شود. بنابراین در صورتی که فرد در دوران حیات خود در شهرهای مختلفی سکونت داشته باشد پس از فوت در خصوص هر ادعایی نسبت به ترکه باید به دادگاه آخرین محل سکونت او مراجعه کرد.

حال یکی از مباحث مهم مرجع صلاحیت دار صادر کردن گواهی انحصار وراثت است، در گذشته مرجع صالحی که می توانست به صادر کردن گواهی انحصار وراثت بپردازد، دادگاه محصول سکونت متوفی بود. اما امروز شورای حل اختلاف این مسئولیت را برعهده گرفته است. البته اگر محل سکونت متوفی نامشخص باشد، مسئولیت برعهده دادگاهی است که آخرین بار متوفی در آنجا سکونت داشته است. همچنین این نکته را باید مدنظر داشت درصورتی که فرد چندین مکان را برای سکونت خود انتخاب کرده باشد و آخرین بار در تهران سکونت داشته، دادگاه تهران باید به انحصار وراثت فرد موردنظر رسیدگی کند.

گواهی انحصار وراثتی که شورای حل اختلاف صادر می کند نسبت به تمامی اشخاصی که ذی نفع محسوب می شوند لازم الاجرا است حتی اگر آنها خودشان مستقیما چنین تقاضایی را از دادگاه نکرده باشند. این نکته به این مفهوم است که برای صدور چنین گواهی ای درخواست یک نفر از وراث یا سایر اشخاص ذی نفع (همانطور که در ماده 360 قانون امور حسبی به آنها اشاره شده) که ممکن است از وراث شخص هم نباشد کافی است. منظور از شخص ذی نفع کسی است که برای او در اموال متوفی منفعتی قابل تصور است، بنابراین طلبکاران شخص متوفی، کسی که متوفی به نفع او وصیتی انجام داده است و هم چنین شخص یا اشخاصی که از اثبات وراثت دیگری نفعی می برند را شامل می شود. علاوه بر این نیازی نیست همگی یا تک تک چنین تقاضایی را مطرح کنند. مثلا اگر متوفی دارای فرزند نابالغی باشد و پدر یا پدربزرگ او نیز در قید حیات نباشند و از طرفی قیم هم برای او تعیین نشده باشد شخص دادستان می تواند به نمایندگی از او درخواست صدور گواهی انحصار وراثت دهد.

برای گرفتن حصر ورثه باید به اداره دارایی مراجعه کرد؟

خیر، مگر اینکه متوفی قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد که بایستی گواهی از اداره مالیات اخذ شود.

از کجا شروع کنیم؟

اگر وکیل داشته باشید که تمام مراحل توسط وکیل دادگستری انجام خواهد شد در غیر این صورت بایستی با مدارک گفته شده به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهید. شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی که شما اعلام کنید صالح به صدور گواهی مذکور است.

سهم دولت از انحصار وراثت چقدر است؟

دولت سهمی ندارد و فقط هزینه دادرسی به مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان در دفتر خدمات الکترونیک پرداخت می شود.

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

پرداخت مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان در دفتر خدمات الکترونیک قضایی

هزینه انحصار وراثت
هزینه انحصار وراثت
هزینه انحصار وراثت چقدر است ؟ ایا هزیــــــــنه انحصار وراثت همان هزینه وکیل انحصار وراثت است ؟ افرادی که می‌توانند از مورث ارث ببرند *طبقات ارث : افرادی که می‌توانند از مورث ارث ببرند یا از بستگان نسبی هستند که به وسیله‌ٔ خون پیوند دارند یا بستگان سببی که به واسطه‌ٔ ازدواج ارث می‌برند. تمام افراد بر اساس ماده ۸۶۲ قانون مدنی، در سه طبقه تقسیم می‌شوند: اول پدر و مادر و اولاد و اولادِ اولاد. دوم اجداد و برادر و خواهر و اولادِ آن ها. سوم اعمام (عموها) عمات (عمه‌ها) و اخوال(دایی‌ها) و خالات (خاله‌ها) و اولادِ آن‌ها. این طبقات در طول یکدیگر هستند. به این معنی که تا وقتی وارثی از طبقه‌ٔ اول وجود دارد، نوبت به وراث موجود در طبقات بعدی نخواهد رسید. در هر طبقه اگر فردی مقدم بر دیگری موجود باشد، نوبت به دیگری نمی‌رسد. به طور مثال تا زمانی که برادر در قید حیات است، برادرزاده‌ٔ متوفی از او ارث نمی‌برد…
در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

بالطبع که هزینه وکیل سوای سایر هزینه ها خواهد بود و یک وکیل بعنوان یک شغل حقوق دارای حقوق متعارفی خواهد بود.

پس هزینه انحصار وراثت با هزینه وکیل انحصار وراثت دو مقوله جدا از هم هستند.

هزینـــه انحصار وراثت در سال 1398 چقدر است ؟
هزینه وکیل انحصار وراثت چقدر است؟
سایر هزینه های انحصار وراثت
هزینه انحصار وراثت در سال 1399 چقدر است ؟
هزینه انحصار وراثت
انحصار وراثت اگر توسط خود وراث انجام شود یکسری مراحلی دارد و
کارهای اداری که زیاده هزینه بر نیستند . البته هزینه مالی ولی خب هزینه فقط مادی نیست .
زمان هم گرانبهاترین هزینه هاست .
اینکه چند روز تا چند هفته زمان گذاشته شود تا انحصار وراثت انجام شود بستگی به
روزهای و ساعت های اداری و …….دارد.

اما بیشترین هزینه این مراحل همان هزینه دادرسی می باشد که توسط دولت در
خدمات الکترونیک قضایی از شما گرفته می شود که در سال 1398 در حدود 130 هزار تومان می باشد.

هزینه وکیــــل انحصار وراثت چقدر است؟
هزینه وکیل هم با توجه به پیچیدگی پرونده وراثتی شما مشخص می شود. هر چقدر این پیچیدگی ها کمتر باشند بالطبع هزینه وکیل هم کاهش پیدا می کند.

هزینه وکیــــــل انحصار وراثت از دو میلیون به بالا براورد می شود.

سایر هزینه های انحصار وراثت
هزینه های عمده همان دو مورد بالا بود که برایتان تشریح و تخمین زده شد. اما ممکن است متوفی ، به کسی یا کسانی بدهکار باشد که از دارایی او کسر می شود.

که تمام این کارها توسط یک وکیل خوب انحصار وراثت در سریع ترین زمان انجام می شود.

انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت چيست و چه مراحلي دارد؟

براي تعيين تکليف ميراث هرکس پس از فوت، ابتدا بايد ورثه را تعيين کرد. رسيدگي به اين امر از سوي مرجع قانوني و با رعايت تشريفات مقرر در قانون را «انحصار وراثت» و راي صادر شده را «تصديق يا گواهي انحصار وراثت» مي نامند.

از کدام مرجع مي توان درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کرد؟

براي صدور گواهي انحصار وراثت بايد به شوراي حل اختلاف آخرين محل اقامت دائمي متوفي مراجعه کرد. ليکن بايد توجه کرد که رسيدگي به دعاوي درباره اصل و نسب، وصيت، توليت يا وقف که ممکن است پس از فوت متوفي ايجاد شود کماکان در صلاحيت دادگاه هاي عمومي است و چنين دعاوي حتي با توافق طرفين قابليت طرح در شوراي حل اختلاف را ندارد.

چه اشخاصي مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کنند؟

معمولا يک يا چند تن از ورثه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت مي کنند، ليکن هر ذي نفعي از قبيل طلبکار متوفي يا ورثه، کسي که متوفي به نفع او وصيت کرده (موصي له) يا کسي که از سوي متوفي مامور اجراي وصيت شده است (وصي) مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کنند. مخالفت يا همکاري نکردن يک يا چند تن از ورثه به هر دليلي که باشد مانع رسيدگي و صدور گواهي انحصار وراثت نيست.

چه مدارکي بايد همراه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت ارائه شود؟

درخواست کتبي انحصار وراثت مشتمل بر نام، مشخصات کامل و اقامتگاه متقاضي، متوفي و همه ورثه و نسبت هر يک از ورثه با متوفي بايد به همراه مدارک زير به شوراي حل اختلاف ارائه شود:

? -گواهي فوت متوفي صادر شده از سوي اداره ثبت احوال

2-کپي شناسنامه ورثه

? -کپي عقدنامه همسر دائمي متوفي

?-فرم استشهاديه دال بر منحصر بودن وراث به اشخاص نامبرده شده

?-گواهي تسليم اظهارنامه ماليات بر ارث به اداره امور اقتصادي و دارايي آخرين محل اقامت متوفي. در اين مرحله صرفا مشخصات متوفي و اموال و دارايي هاي وي در فرم مخصوصي به اداره دارايي اعلام مي شود و نيازي به پرداخت ماليات نيست.

- ?رسيدگي به دعاوي درباره احوال شخصيه ايرانيان غير شيعه، زرتشتي، کليمي يا مسيحي در هر مورد بر اساس قواعد همان کيش و آيين انجام مي شود بنابراين در صورتي که متوفي از اقليت هاي مذهبي باشد نظر مرجع مذهبي مربوطه درباره تقسيم ماترک بايد همراه درخواست ارائه شود.

وارث کیست؟
به واسطه نسب و سبب افراد از یکدیگر ارث می‌برند. مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی تنها درصورتی مستقر می‌شود که حقوق و دیون ترکه ادا شود. این حقوق و دیون شامل مواردی مانند: قیمت کفن میت، دیون مالی متوفی و وصایای متوفی تا ثلث ترکه است. تا زمانی که دیون متوفی پرداخت نشود هیچ کدام از ورثه نمی‌توانند نسبت به اموال معامله‌ای انجام دهند. اگر تا قبل از این نسبت به اعیان ترکه معاملاتی کنند این معاملا ناقد نیست و افراد صاحب دین می‌‌توانند این معاملات را برهم بزنند.