نفقه در ایران

ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند همواره دغدغه انجام امور وکالتی، حقوقی و کنسولی را دارند. برای مثال ممکن است برای انجام انواع امور بانکی، اداری، تحصیلیف انحصار وراثت، و ... نیاز باشد که به یکی از اعضای خانواده یا وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت دهند. با توجه به عدم شفافیت موضوعات وکالتی و کنسولی ایرانیان خارج از کشور، نمی‌دانند برای انجام کدام امور نیاز به حضور در ایران دارند و برای چه اموری باید به وکیل در ایران وکالت دهند. در این مطلب تمرکز اصلی ما بر روی مسئله  انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور است. اینکه آیا برای انجام انحصار وراثت متوفی نیاز به حضور در ایران است یا با وکالت دادن موضوع حل می‌شود.

در قانون مدنی و کیفری ایران نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا بدین طریق مردان ملزم به پرداخت حق و حقوق شرعی و قانونی همسر خود باشند، اما در مواردی نیز به آنان اجازه داده شده است که از پرداخت آن خودداری کنند.

 

 

 

نفقه عبارت است از نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه را به صورت عادت یا احتیاج لازمه‌ی زندگی وی باشد.البته قانون میزان دقیقی برای نفقه مشخص نکرده بلکه نفقه را بر مبنای نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن و منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین دانسته است.

 

 

 

 

 

 

 

اگرچه در قانون مدنی و کیفری ایران نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا به این وسایل مردان ملزم به پرداخت حق و حقوق شرعی و قانونی همسر خود باشند اما در مواردی نیز به آنان اجازه داده شده است که از پرداخت آن خودداری کنند و مهمترین چراغ سبز قانون مدنی برای ندادن نفقه به زن ماده‌ی 1108 ق. م است که می‌گوید هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

 

 

 

طبق این ماده عدم تمکین مجوزی برای ندادن نفقه است، البته تمکین تابع عرف اقوام و نزدیکان است و در اصطلاح قانونی یا حقوقی تمکین عبارت است از برآوردن نیازهای شوهر واجابت کردن خواسته‌های مشروع او.

 

 

 

 یکی از موارد تمکین اقامت دراقامتگاه دایمی شوهر است یعنی زن برای دریافت نفقه باید در خانه شوهر زندگی کند مگر یک استثنا و آن اینکه در خود عقد ازدواج شرطی غیر از آن شده باشد که زن در منزل دیگری یا خانه دیگری زندگی کند.

 

 

 

 اگر زن بدون دلیل موجه و بدون موافقت شوهر خانه را ترک کند و حتی در خانه پدر یا مادر خویش اقامت کند مرد می‌تواند ازدادن نفقه به وی امتناع کند و آن را پرداخت ننماید.

 

 

 

مورد دیگر الزام زن به حسن معاشرت با شوهر خویش است زنی که بدون دلیل موجه از تمکین خودداری و رن ناشزه یعنی نافرمان و خاطی نامیده میشود و در این صورت علاوه بر اینکه مرد از دادن نفقه معاف خواهد بود، بلکه می‌تواند تقاضای طلاق وی را نیز از دادگاه بخواهد و می‌تواند تجدید فراش ( زن دیگر اختیار کند ) کند.

 

 

 

 سوء رفتار زن یا انتخاب شغلی مغایر با شئون اخلاقی و وظایف زناشویی و داشتن معاشران فاقد صلاحیت اخلاقی از دیگر موارد نشوز محسوب خواهد شد و یا برای انجام واجب شرعی ناچار باشد به مسافرت برود و از شوهر اجازه نگیرد ناشزه محسوب نمی‌شود و نفقه وی بر عهده‌ی شوهر است.

 

 

 

 نفقه‌ی زن پس از مرگ همسر یا طلاق همسر

 

 

 

 نفقه حق زن است و قانون ایران در این مورد به شدت سخت‌گیری می‌کند چرا که در صورت عدم پرداخت آن زن ممکن است دچار عسر و عرج شده و خدای ناکرده به فساد بگرفتار شود و  به این دلیل قانون این حق را به زن داده است که مطابق ماده 1111 در صورت استنکاف شوهرش از دادن نفقه به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست دریافت مهریه بدهد که در این صورت دادگاه میزان نقطه را توسط کارشناسی که دادگاه تعیین می‌کند و مرد یا زوج را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

 

 

 

نکته مهم این است که تنها در صورت وجود ضرر و خطر از سوی شوهر، دادگاه حکم سکونت در خانه دیگری را صادر نمی‌کند و در صورتی که دادگاه حکم را به نفع زن صادرکند زن نفقه‌اش را خواهد گرفت.

 

یکی دیگر ازمسایل مهم درباره‌ی نفقه این است که پرداخت نفقه از سوی شوهر هیچ ارتباطی با ثروتمند بودن یا فقیر بودن شوهرش ندارد و بدون توجه به درآمد باید مخارج او را بدهد و از ویژگی‌های دیگر نفقه‌ی زن مقدم بر اقارب است یعنی اول باید نفقه‌ی زن را هم نسبت به گذشته وهم نسبت به آینده داد اما اقارب فقط نسبت به آینده حق مطالبه‌ی نفقه را دارند و اینکه نفقه‌ی زن جز طلب ممتازه است یعنی اگر شوهر ورشکست شد اول باید نفقه‌ی وی را پرداخت کند و زن به طور مستقل می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد انجام دهد و زن می‌تواند از مالی که به او ارث رسیده است یا از شغل مستقلش بدست آورده است هر طوری که مایل است استفاده کند و حتی در صورت ثروتمند بودن زن و فقیر بودن شوهر وی از پرداخت نفقه معاف نخواهد بود.

 

 

 

 نفقه به چه صورت نقد میشود؟

 

 برای نقد کردن نفقه زن میتواند دو نوع شکایت حقوقی و کیفری را مطرح کند که نوع اول دادخواست حقوقی ودیگری شکایت کیفری است.

 

 دادخواست حقوقی:

 

 هنگامی که زن از شوهر خود تمکین می‌کند و شوهر از دادن نفقه خودداری می‌ورزد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و طرح دعوی حقوقی برای گرفتن نفقه محکومیت شوهر را به پرداخت نفقه از دادگاه خواستار باشد و در این صورت دادگاه پس از بررسی ادعای زن حکم به پرداخت نفقه خواهد داد.

 

 اما اگر محکوم به پرداخت نفقه شود و امتناع کند  زن میتواند درخواست طلاق نماید و قاضی مرد را مکلف و مجبور خواهد کرد که وی را طلاق دهد.

 

 

 

 نفقه شکایت کیفری

 

است که علاوه بر داد خواست حقوقی از آنجا که عدم پرداخت نفقه در قانون ایران جرم است زن در صورتیکه نفقه‌اش پرداخت نشود می‌تواند با مراجعه به دادسرای عمومی تعقیب جزایی شوهر را از دادگاه بخواهد و در این صورت با اثبات عدم پرداخت نفقه مرد علاوه بر پرداخت نفقه به مجازات مقرر در قانون نیز محکوم خواهد شد.

 

نتیجه:هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه همسر خود را در صورت تمکین ندهد و یا از تاییدیه نفقه دیگر اشخاص واجب النفقه امتناع کند دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم خواهد نمود.

منبع:https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/08/16/2603673/%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

نکات مهم قبل از تصمیم به طلاق

اگرچه آمادگی برای طلاق به ‌عنوان آخرین راه حل اختلافات زناشویی تلقی می‌شود و انتخاب بد به‌جای بدتر است. ولی در بسیاری از موارد، تصمیم به طلاق بهترین انتخاب خواهد بود. با این وجود بنابر عقیده روانشناسان، باید قبل از طلاق نکاتی را مد نظر قرار داد تا حتی اگر طلاق قطعی شد، مطمئن باشیم انتخاب درستی  در زندگی انجام داده ایم و عواقب منفی و مخرب زندگی بعد از طلاق را به حداقل برسانیم و دچار احساس پشیمانی بعد از طلاق نشویم.

 

طلاق گرفتن آسان است و قوانین طلاق توافقی آن را آسان‌تر نیز کرده است. تصمیم‌گیری در مورد تقاضای طلاق، یعنی اولین مرحله از طلاق، احتمالاً یکی از سخت‌ترین مراحل طلاق محسوب شود که هرکسی در حین فرایند درخواست طلاق خود انجام می‌دهد.

به‌عنوان یک مشاور خانواده معتقدم هیچکس نباید قبل از طلاق این کارها را انجام دهد. پس اگر به آماده شدن برای طلاق فکر می‌کنید این ۵ کار را انجام ندهید:

 

تا زمانی که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات خانوادگی نکرده‌اید، طلاق نگیرید

حل مشکلات به این معنی است که با همسرتان صحبت کنید تا او در جریان باشد که مشکلات زناشویی به اندازه ای برایتان استرس آور شده که شما دارید به فکر آمادگی برای طلاق افتاده اید. شما هر دو به یک اندازه در مشکلات زناشویی خود نقش دارید. پس منصفانه این است که شما هر دو برای حل مشکلات زندگی مشترک خود تلاش کنید یا به کمک مشاوره خانواده مشکلات را حل و فصل کنید.

تصمیم به طلاق فقط باید زمانی مطرح شود که شما به طور جدی تمام تلاش خود را برای حفظ ازدواج و نجات زندگی مشترک تان انجام داده باشید. با همسرتان در مورد اختلافات و موضوعاتی که بر روی آن تفاهم ندارید به گفتگو بپردازید  تا به سمت مصالحه و سازش بروید و راه حل هایی پیدا کنید. اگر بعد از اینکه تمام تلاشتان را کردید و هنوز با همسر خود اختلاف دارید، از فرد با تجربه دیگری مانند زوج درمانگر یا روانشناس خانواده کمک بگیرید تا در یافتن راه حلی شما را یاری کنند.

 

هرگز به دلیل اختلاف با همسر با فرد دیگری وارد رابطه نامشروع نشوید

برقراری رابطه دوستی با شخص جدید را پس از طلاق گرفتن از همسر خود انجام دهید. آشنا شدن با یک شخص سوم به‌خاطر نارضایتی از ازدواج و همسر فعلی خود باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. اگر نگران دلتنگی بعد از طلاق هستید، به‌جای دلبسته شدن به یک فرد جدید برای فرار از ترس تنهایی باید با ترس از طلاق خود کنار بیایید و با آن مقابله کنید. جستجوی راه حل مشکلات زناشویی در بیرون از خانه فقط مشکلات را تشدید می‌کند و بر تصمیم شما تأثیر می‌گذارد و شما را مجبور به انتخاب بین همسر و رابطه زناشویی نامشروع تان می‌کند.

انواع تصمیم برای طلاق

تصمیم گیری متقابل

در میان بعضی از زوجین، تصمیم گیری برای جدایی و قطع ارتباط تصمیمی متقابل است. آن‌ها در یک گفت‌وگو باهم به این نتیجه می‌رسند که از نظر هردوی آن‌ها زندگی مشترکشان به پایان رسیده است و برای طــلاق توافقی آماده‌اند. اگر چه این شرایط نیز نیازمند در نظر گرفتن برخی نکات است، با اینحال تعارض و اضطراب کمتری را در فرد ایجاد می‌کند.

 

تصمیم گیری یک جانبه

دشوارترین شیوه تصمیمی گیری برای طلاق، زمانی است که صرفا یکی از زوجین، بدون آنکه با دیگری صحبت کند به این موضوع فکر می‌کند. در این حالت نیروهای مختلفی شما را به سمت خود می‌کشد. از یک طرف نسبت به زندگی مشترک و طرف مقابل احساس تعهد می‌کنید و از سویی احساس می‌کنید راهی برای ادامه باقی نمانده است. در این میان اگر شما صاحب فرزندانی نیز باشید، توجه به آسیب های طلاق و آینده‌ای که در انتظار آن‌هاست، تصمیم گیری در زمینه طلاق را برایتان دشوارتر خواهد کرد.

 

 

 

در تصمیم گیری برای طلاق باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

1. هنگام تصمیم گیری برای طلاق افکار اشتباه را دور بریزید

اگرچه بسیاری از دیدگاه‌ها در زمینه زندگی مشترک و جدایی در سال‌های اخیر، تغییرات بسیاری داشته، با اینحال بسیاری از ما در پس ذهنمان به طلاق نگاه خوبی نداریم. طلاق برای بسیاری از بانوان به این معناست که آن‌ها به اندازه کافی برای نگهداشتن زندگی و انجام وظایف زن در زندگی مشترک تلاش نکرده اند. فرهنگ ایرانی، زنانی که با هر سختی و مشکلی با همسرشان زندگی می‌کنند و هر دشواری را تحمل می‌کنند، به عنوان الگوی مطلوب در نظر دارد. برای مردان نیز، طلاق معمولا قضاوت‌های اشتباهی را به همراه دارد. معمولا این دسته از آقایان به عنوان افرادی که کاردانی لازم برای مدیریت خانواده و کنترل یک زندگی را نداشته‌اند شناخته می‌شوند.

 

اگرچه وفاداری به همسر و همراه بودن در تمام شرایط زندگی یکی از وظایف زوجین، در تمامی فرهنگ‌ها است؛ با اینحال به خاطر داشته باشید که میان وفاداری و تحمل کردن شرایط تفاوت بسیاری وجود دارد. وفاداری یک تمایل ذاتی است یعنی اینکه شما از درون تمایل به انجام این کار دارید. در عین حال، تحمل یک احساس بیرونی است. شما تمایلی ندارید که با شرایط کنار بیایید؛ اما به دلایلی نظیر عذاب وجدان، ترس از قضاوت دیگران یا بسیاری مسائل دیگر، شرایط را تحمل می‌کنید. همچنین تحمل یک وضعیت یک جانبه نیز هست. شما معمولا به صورت متقابل این احساس را دریافت نمی‌کنید و شاید به همین خاطر از درون قلب خودتان، به وفاداری تمایل ندارید.

 

اگر در حال تصمیم گیری برای طلاق هستید احتمالا این نکته ذهن شما را به خود درگیر کرده است که تا چه حد نسبت به زندگی مسئول هستید. چرا که فرهنگ ما، به نوعی تمامی ما را به ادامه زندگی تشویق می‌کند. در این شرایط توصیه می‌شود با خودتان صادق باشید و تمام جوانب و شرایط آمادگی برای طلاق را در وجود خود ارزیابی کنید.

 

2. به کارهایی که برای بهتر شدن زندگی انجام داده‌اید فکر کنید

طلاق هرگز نباید به عنوان اولین راهکار در نظر گرفته شود. اگر با طرف مقابلتان مشکلاتی دارید ابتدا سعی کنید این مشکلات را حل کنید. صادقانه از خودتان بپرسید تا امروز برای بهبود روابط عاطفی و برطرف شدن مشکل چه کارهایی انجام داده‌اید؟

 

اگر در این زمینه راه‌های نرفته‌ای وجود دارد، توصیه می‌کنیم این راه‌ها را امتحان کنید. این مسیر اگر چه باعث طولانی شدن زمان و به تعویق افتادن طلاق می‌شود، با این حال دو فایده مهم دارد. نخست اینکه شاید با انجام برخی راهکارها برای حل مشکلات روابط زناشویی خود، از تصمیم برای طلاق منصرف شدید. همچنین در صورت انجام دادن این کارها، در آینده از تصمیمتان پشیمان نخواهید شد و مطمئنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید.

 

3. مشورت گرفتن هنگام تصمیم گیری برای طلاق

کمک گرفتن از افراد آگاه و دلسوز به ویژه مشاوره خانواده، به شما کمک خواهد کرد تا جنبه‌هایی را که نادیده گرفته بودید، مورد بررسی قرار دهید. همچنین مشورت می‌تواند بسیاری از تردیدها و ترس‌ از آینده را به یک مسیر درست هدایت کند.

 

4. احساسات را کنار بگذارید

خاطرات مشترک، علاقمندی، احساس ترحم برای اینکه بعد از ما چه اتفاقی برای طرف مقابل خواهد افتاد و مسائلی از این دست، از جمله دلایلی هستند که شما را به ماندن در زندگی تشویق می‌کنند. به خاطر داشته باشید که تصمیم گیری‌ احساسی اگرچه برای مدت کوتاهی به شما احساس لذت می‌دهند با این حال دوامی ندارند و شما به زودی همه دلخوری‌ها و مشکلات را مجددا احساس خواهید کرد. به همین خاطر سعی کنید هنگام تصمیم گیری این عوامل را دخالت ندهید.

 

اجرای یک تکنیک به شما کمک می‌کند تا احساسی تصمیم نگیرید. برای این کار می‌بایست، مهارت کنترل احساسات را در خود تقویت کنید و احساس خود را در مقابل منطق قرار دهید و ببینید تمایل شما به سمت کدام یک از آن‌هاست. برای مثال اگر بابت سرنوشت همسرتان بعد از جدایی، نگران هستید. یک سوال از خودتان بپرسید که بین سرنوشت خودم و همسرم، کدام یک مهم تر است؟ اگر مجبور به انتخاب یکی از آن‌ها باشم، اولویت با کدام است؟

به‌خاطر خشم و دعوا با همسر تصمیم به طلاق نگیرید

تصمیم‌گیری برای طلاق به‌خصوص اگر شما بچه هم داشته باشید، باید بدون احساسات و زمانی انجام شود که شما متعادل و منطقی هستید. تصمیمات مهمی مانند طلاق هرگز نباید در اثر احساس خشم و برآشفتگی گرفته شوند. خشم شما نسبت به همسرتان تا ابد ادامه نخواهد داشت و شما هم واقعاً نمی‌خواهید که بعداً روزی متوجه شوید بر اساس احساسات نامعقول، تصمیمی اشتباه گرفته‌اید.

 

اگر توانایی مالی ندارید، فعلاً طلاق نگیرید

این روزها تضمینی برای موافقت دادگاه برای دادن نفقه از طرف شوهر نیست و حتی اگر نفقه هم شامل حال شما شود، نمی‌تواند مخارج زندگی و هزینه‌های تربیت فرزندان را پوشش دهد. قبل از تصمیم به تقاضای طلاق به فکر یک شغل با منبع درآمد باشید. اگر شما مهارت و کار مناسبی ندارید، بهتر است خانه‌داری کنید و از فرزندانتان مراقبت کنید بنابراین تا زمانی که به طور کامل استقلال مالی برای بعد از طلاق پیدا نکردید، تقاضای طلاق نکنید.

در مورد تصمیم به طلاق خود مشاوره بگیرید

یک همراز قابل‌اعتماد یا مشاور با تجربه پیدا کنید، اما با هرکسی که به شما گوش می‌دهد در مورد اختلاف با همسر خود با او صحبت نکنید. زیرا درصورتی‌که بعد از مدتی از آمادگی برای طلاق خود منصرف شوید، در میان اقوام و آشناهایتان به‌عنوان فردی که ازدواج موفق ندارد یا فردی که در مورد همسر خود به بدی حرف می‌زند، شناخته می‌شوید. مشکلات زناشویی یک موضوع شخصی هستند که فقط باید این مشکلات با همسر خود یا یک مشاور خانواده خوب مطرح شود نه اینکه با اقوام و افراد غیرقابل‌اعتماد درباره تصمیم به طلاق حرف بزنید.

لازم نیست به شما بگوییم که حس آمادگی قبل از طلاق چقدر دردناک است. اگر شما این مقاله را خواندید، پس کاملاً آگاه شدید. شما باید بدانید که تصمیمتان در آینده تأثیری طولانی بر زندگی خود و همچنین همسر و فرزندان شما خواهد گذاشت؛ بنابراین وقت بگذارید، خونسرد و منطقی باشید و این را در نظر بگیرید که بعد از طلاق چه اتفاقی بر خودتان و همه کسانی که درگیر تصمیم شما می‌شوند، خواهد افتاد.

 

برطبق تحقیقات روانشناسی، نیمی از افرادی که بدون تلاش برای حفظ رابطه، اقدام به طلاق می‌گیرند پس از مدتی احساس پشیمانی و اقرار به‌اشتباه می‌کنند. به‌عنوان یک مشاور خانواده و طلاق قصد دارم شما را با برخی باورهای غلط که قبل از طلاق در ذهن شما ممکن است شکل گرفته باشد آشنا کنم:

 

باور غلط: افزایش طلاق حکایت از تضعیف بنیان خانواده دارد

 اگرچه در دو سه دهه اخیر میزان نرخ طلاق افزایش یافته است (۱۰ تا ۲۵ درصد در ایران و ۴۰ تا ۴۵ درصد در آمریکا) ولی این موضوع به دلیل گذر از خانواده سنتی در ایران به خانواده مدرن است. به‌عبارت‌دیگر در گذشته هدف و مشغله ذهنی اکثر افراد زندگی کردن بود. ولی امروز هدف از ازدواج، خوب و خوش زندگی کردن است. در گذشته افراد حق انتخاب چندانی نداشتند ولی امروزه افراد بعد از طلاق نه تنها محکوم به فنا یا زندگی سخت نیستند بلکه هنوز امکان ازدواج مجدد و تشکیل یک خانواده خوب را دارند.

 

باور غلط: افرادی که طلاق گرفته‌اند در ازدواج بعدی موفق‌تر خواهند بود

اگرچه در بسیاری از موارد این مسئله صادق است ولی برطبق تحقیقات روانشناسی، احتمال طلاق در ازدواج دوم حدود ده درصد بیشتر از ازدواج اول است. همچنین در ازدواج سوم احتمال طلاق تا بیست درصد بیشتر از ازدواج اول خواهد بود.

 

به‌عبارت‌دیگر برای دستیابی به یک ازدواج موفق، تجربه چندان کمک‌کننده نیست بلکه علم و آگاهی لازم است. ( فقط آن دسته از افراد مطلقه که با مطالعه و مشاوره نقص ها و اشتباهات خود را برطرف کرده و فنون و آگاهی لازم برای بهبود رابطه زناشویی را آموخته‌اند موفق تر خواهند بود .

 

برای رفتن به یک مقصد نیازی نیست که همه راه‌ها را امتحان کرد تا سرانجام به مقصد رسید بلکه می‌توان با گرفتن نقشه یا مشاوره گرفتن از افراد باتجربه و آگاه در همان بار اول به مقصد رسید.

 

باور غلط: داشتن فرزند به زوجین کمک می‌کند زندگی زناشویی بهتر شود

اگرچه ظهور بچه در اوایل ممکن است مشکلات زندگی زناشویی را تحت تأثیر خود قرار دهد ولی در کل و در طولانی‌مدت موجب فاصله‌گرفتن بیشتر زن و شوهر از هم و تشدید مشکلات و اختلافات خانوادگی خواهد شد. (به دلایلی مانند دشواری تربیت فرزند، عدم وجود زمان کافی برای لذت از زندگی مشترک و غیره).

 

البته در آن گروه از خانواده ها که باور به ادامه زندگی به خاطر فرزندان دارند، این مسئله ساده خواهد بود ولی در بسیاری از موارد کودک در چنین خانواده پرتنش و متشنجی، بیشتر آسیب خواهد دید مگر اینکه زوج آن چنان از خود گذشته و مهربان باشند که به خاطر بچه ها دعوای زن و شوهری را کنار بگذارند یا به حداقل برساند.

 

باور غلط: در زندگی که زن و شوهر نمی‌توانند در مورد اختلافات زناشویی به تفاهم برسند، طلاق حتی برای بچه ها نیز خوب است

تقریباً همیشه طلاق برای کودکان آسیب‌زا و مخرب خواهد بود و تنها موارد استثنایی که طلاق به نفع کودک است زمانی است که کودک به طور مکرر شاهد دعوای والدین است یا کودک را درگیر اختلافات و مشکلات زناشویی خود کنند یا اینکه یکی از والدین دچار اختلالات روانی و رفتاری مخرب است.

منبع:خبرگزاری آنا

انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت چيست و چه مراحلي دارد؟

 

براي تعيين تکليف ميراث هرکس پس از فوت، ابتدا بايد ورثه را تعيين کرد. رسيدگي به اين امر از سوي مرجع قانوني و با رعايت تشريفات مقرر در قانون را «انحصار وراثت» و راي صادر شده را «تصديق يا گواهي انحصار وراثت» مي نامند.

 

از کدام مرجع مي توان درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کرد؟

 

براي صدور گواهي انحصار وراثت بايد به شوراي حل اختلاف آخرين محل اقامت دائمي متوفي مراجعه کرد. ليکن بايد توجه کرد که رسيدگي به دعاوي درباره اصل و نسب، وصيت، توليت يا وقف که ممکن است پس از فوت متوفي ايجاد شود کماکان در صلاحيت دادگاه هاي عمومي است و چنين دعاوي حتي با توافق طرفين قابليت طرح در شوراي حل اختلاف را ندارد.

 

چه اشخاصي مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کنند؟

 

معمولا يک يا چند تن از ورثه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت مي کنند، ليکن هر ذي نفعي از قبيل طلبکار متوفي يا ورثه، کسي که متوفي به نفع او وصيت کرده (موصي له) يا کسي که از سوي متوفي مامور اجراي وصيت شده است (وصي) مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کنند. مخالفت يا همکاري نکردن يک يا چند تن از ورثه به هر دليلي که باشد مانع رسيدگي و صدور گواهي انحصار وراثت نيست.

 

چه مدارکي بايد همراه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت ارائه شود؟

 

درخواست کتبي انحصار وراثت مشتمل بر نام، مشخصات کامل و اقامتگاه متقاضي، متوفي و همه ورثه و نسبت هر يک از ورثه با متوفي بايد به همراه مدارک زير به شوراي حل اختلاف ارائه شود:

 

? -گواهي فوت متوفي صادر شده از سوي اداره ثبت احوال

 

2-کپي شناسنامه ورثه

 

? -کپي عقدنامه همسر دائمي متوفي

 

?-فرم استشهاديه دال بر منحصر بودن وراث به اشخاص نامبرده شده

 

?-گواهي تسليم اظهارنامه ماليات بر ارث به اداره امور اقتصادي و دارايي آخرين محل اقامت متوفي. در اين مرحله صرفا مشخصات متوفي و اموال و دارايي هاي وي در فرم مخصوصي به اداره دارايي اعلام مي شود و نيازي به پرداخت ماليات نيست.

 

- ?رسيدگي به دعاوي درباره احوال شخصيه ايرانيان غير شيعه، زرتشتي، کليمي يا مسيحي در هر مورد بر اساس قواعد همان کيش و آيين انجام مي شود بنابراين در صورتي که متوفي از اقليت هاي مذهبي باشد نظر مرجع مذهبي مربوطه درباره تقسيم ماترک بايد همراه درخواست ارائه شود.

 

زمان لازم براي صدور گواهي انحصار وراثت چقدر است؟

 

در صورتي که ارزش ماترک متوفي کمتر از ??ميليون ريال باشد، شوراي حل اختلاف بدون انتشار آگهي و دعوت از ورثه، در جلسه فوق العاده با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده، گواهي انحصار وراثت را صادر مي کند. ليکن در صورتي که ماترک، بر اساس گواهي تسليم اظهارنامه ماليات بر ارث، بيش از ??ميليون ريال ارزش داشته باشد، در فرضي که آخرين سکونتگاه متوفي در شهر بوده باشد به هزينه متقاضي، درخواست وي يک نوبت در روزنامه کثيرالانتشار آگهي مي شود و در فرضي که آخرين اقامتگاه متوفي در روستا بوده باشد درخواست متقاضي در روستا اعلام عمومي مي شود. پس از گذشت يک ماه از آگهي يا اعلام عمومي در صورت عدم وصول اعتراض، با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده گواهي انحصار وراثت صادر مي شود. در صورتي که در مهلت يک ماهه از زمان نشر آگهي هر شخص ذي نفعي به درخواست صدور گواهي انحصار وراثت اعتراض کند، به عنوان مثال شخصي ادعا کند که ورثه منحصر به اشخاص ذکر شده در درخواست نبوده و نام يک يا چند تن از ورثه عمداً يا سهواً اعلام نشده است يا شخصي مدعي شود که وصيت نامه اي از متوفي موجود است، شوراي حل اختلاف در مواردي که صلاحيت رسيدگي به آن ها را دارد با تشکيل جلسه و دعوت از طرفين به موضوع رسيدگي و حکم مقتضي را صادر مي کند و در مواردي که خارج از صلاحيت شوراي حل اختلاف است با وصول اعتراض، رسيدگي به موضوع را در شورا تا تعيين تکليف در دادگاه صالح متوقف مي کند.

 

وکیل انحصار وراثت

کلیه مراحل گرفتن گواهی حصر وراثت در تهران و کرج توسط وکیل انحصار وراثت مجرب در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه بدون مراجعه شما انجام خواهد شد. قابل توجه اینکه علی رغم تورم زیاد در یکسال گذشته و کاهش ارزش پول به جهت رعایت حال موکلان حق الوکاله اعلامی بسیار اندک افزایش پیدا کرده است.

 

 گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود و در آن ورثه میزان سهم الارث آن مشخص می شود.

 

آثار داشتن گواهی حصر وراثت چیست؟

ورثه یا هر ذی نفعی برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند گواهی مذکور است. بنابراین اگر انحصار وراثت نکنیم امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی بانک ها نیست.

 

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت چیست؟

گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود.

استشهادیه محضری

شناسنامه متوفی

عقدنامه یا رونوشت

شناسنامه وراث

احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده

گواهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.

نگران ناقص بودن مدارک یا عذم همکاری سایر ورثه نباشید با ما تماس بگیرید

 

برگه استشهادیه محضری حصر ورثه چیست؟

یکی از مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه است، به این صورت که ۳نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می شوند و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند؛ دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی و تصدیق می کند.

 

قانون جدید انحصار وراثت چیست؟

قانون جدیدی وجود ندارد فقط برای فوت شدگان بعد از سال ۹۵ نیاز به اخذ مالیات بر ارث برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیست.

 

آخرین تغییرات صدور گواهی انحصار وراثت در رویه قضایی

مطابق بخشنامه شماره ۳۸۳۸۴ مورخ ۷ /۷/ ۱۳۹۹ وزارت دادگستری اگر متوفی دارای اموالی بیشتر ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۵۰ میلیون تومان باشد گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می شود و نیازمند نشر آگهی است.

بنابراین اگر شخص فوت شده اموالی کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشد شوراهای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌کنند .مدت زمان آن به دلیل حذف پروسه نشر آگهی بسیار کوتاه تر خواهد بود .

مدت زمان اخذ انحصار وراثت محدود دارای اموال کمتر از پانصد میلیون ریال ۳ تا ۷ روز کاری است شایان ذکر است که سابق بر این ملاک برای حصر ورثه نامحدود سی میلیون ریال بود که هم اکنون مطابق بخشنامه جدید انحصار وراثت مذکور که مورد تایید ریاست قوه قضاییه در مورخ دوم مهر ۹۹ هم قرار گرفته است، اموال متوفی معادل ۵۰ میلیون تومان است.

 

 وکیل برای انحصار وراثت در تهران و کرج

توجه داشته باشید که گروه وکلای آرتین فقط وکالت انحصار وراثت در تهران و کرج را قبول می کنند.

 

در صورت عدم همکاری وراث در انحصار وراثت چه باید کرد؟

ممکن است که به هر دلیل یکی از وراث یا حتی به چند نفر از آنها دسترسی نباشد و یا همکاری لازم را نداشته باشند و یا خارج از کشور باشند. به عبارت دیگر به مدرک شناسنامه ایشان دسترسی نیست در این موارد به تقاضای ذی نفع شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام می کند. پس نگران عدم همکاری یکی از وراث مطلقاً نباشید.

 

برای گرفتن حصر ورثه باید به اداره دارایی مراجعه کرد؟

خیر، مگر اینکه متوفی قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد که بایستی گواهی از اداره مالیات اخذ شود.

منبع:فارس نیوز

نحوه ی محاسبه نفقه زن

نفقه زن
بر اساس قانون مدنی ، در عقد دائم مرد مکلف است که به همسر خود نفقه بپردازد .

ادامه نوشته

نفقه همسر

نفقه در لغت به معنی هزینه و خرجی است . مطابق قانون مدنی ، پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است . علت این موضوع این است که در ایران انجام امور داخلی خانه بر عهده زن می باشد و این مردان هستند که وظیفه تأمین هزینه های زندگی خانواده را بر عهده دارند .

 

 

ادامه نوشته

نحوه ی پرداخت نفقه

نحوه پرداخت نفقه و بررسی دادخواست حقوقی آن۲ سال قبل قوانین ۰

براساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، شوهر باید نفقه زن را پرداخت کند و براساس ماده اصلاحی ۱۳۸۱ قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف زن که لباس، اثاث و لوازم منزل، و هزینه درمانی و خورد و خوراک و مسکن که زن آن ها را به واسطه احتیاج خود بدان‌ها نیاز دارد یا این که به واسطه مریضی یا کمبود در زندگی به آن‌ها احتیاج پیدا خواهد کرد.

مشاوره حقوقی آنلاین در بنیاد وکلا   
نحوه محاسبه میزان نفقه زن
برای محاسبه نفقه زن می‌توان به وضع مالی و شئونات زندگی زوجین و وضع مالی شهروندان استناد کرد و در صورتی که زوجین نحوه محاسبه را قبول نکنند، نظر یک کارشناس در این مورد می‌تواند ملاک قرار گیرد.

نحوه پرداخت نفقه
پرداخت نفقه با زندگی زناشویی شروع می‌شود. بنابراین در عقد دائم یا موقت نیز زوج موظف به پرداخت نفقه است. تمکین زن نسبت به شوهر موجب پرداخت نفقه می‌شود.

تمکین به معنای لذت بردن شوهر در امور جنسی است مگر این که زوجه بیماری خاصی داشته یا عذر شرعی نسبت به انجام این چنین کاری داشته باشد.

البته تمکین در معنا و مفهوم عام به معنی فرمانبرداری زن از شوهر، خوش رفتاری و خوش اخلاقی نسبت به شوهر و اقامت در منزل شوهر است. در صورتی که زنی از شوهر خود تمکین نکند، به او ناشزه می‌گویند.

چگونه نفقه خود و فرزندان را بگیریم؟
پرسشی که بارها مخاطبین از ما پرسیده اند این است که چگونه نفقه خود و فرزندانم را بگیرم؟ در مورد نفقه زن و فرزندان ضمانت اجرای کیفری وجود دارد مبنی براینکه شما می توانید شکایت ترک انفاق نمایید ولی این شکایت منجر به دریافت نفقه نخواهد شد و برای گرفتن نفقه باید دادخواست مطالبه نفقه بدهید. دادخواست مطالبه نفقه را طبق مقررات آیین دادرسی مدنی تنظیم نمایید. طبق ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی؛ دادخواست باید به‌زبان فارسی در روی برگهای چاپی مخصوص نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد:

نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان. درصورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج گردد.
نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده.
تعیین خواسته و بهای آن مگر آن‌که تعیین بهاء ممکن نبوده و یا خواسته، مالی نباشد.
 تعهدات و جهاتی که به‌موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می‌داند به‌طوری که مقصود واضح و روشن باشد.
آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد.
ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، ازاسناد و نوشتجات و اطلاع مطلعین و غیره، ادله مثبته به‌ترتیب و واضح نوشته‌می‌شود و اگر دلیل، گواهی گواه باشد، خواهان باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به‌طور صحیح معین کند.
امضای دادخواست‌دهنده و در صورت عجز از امضاء ، اثر انگشت او.
اقامتگاه باید با تمام خصوصیات ازقبیل شهر و روستا و دهستان و خیابان به‌نحوی نوشته شود که ابلاغ به‌سهولت ممکن باشد.
‌طبق ماده ۵۲  قانون آیین دادرسی مدنی؛ در صورتی که هر یک از اصحاب دعوا، عنوان قیم یا متولی یا وصی یا مدیریت شرکت و امثال آنرا داشته باشد در دادخواست باید تصریح‌شود. بنابراین اگر بچه شما که برای نفقه او اقدام می کنید صغیر باشد در دادخواست باید تصریح کنید.

ضمانت اجرایی پرداخت نفقه از جانب مرد
همانطور که عنوان نمودیم و براساس قانون و شرع مرد به محض جاری شدن عقد نکاح، مکلف به پرداخت نفقه به زن می‌باشد و قانونگذار جهت ضمانت اجرایی پرداخت نفقه؛ این حق را برای زوجه محفوظ نگاه داشته است که در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، اقدام به شکایت کیفری و یا حقوقی نماید.

در بحث شکایت حقوقی، زوجه با تنظیم دادخواست حقوقی با عنوان عدم پرداخت نفقه از جانب همسرش از دادگاه می‌خواهد که نسبت به احقاق حقش اقدام نماید و در طی شکایت کیفری زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه از جانب زوج، از دادگاه تقاضای مطالبه نفقه و تعقیب کیفری زوج را مطالبه می‌نماید.

نفقه فرزند چیست؟

یکی از مهمترین تکالیفی که پدر و مادر در قبال فرزندانشان بر عهده دارند پرداخت نفقه به فرزندان شان است . مفهوم نفقه فرزند در قانون مدنی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است و تحت عنوان نفقه اقارب به آن پرداخته شده است . بر اساس ماده 1199 قانون مدنی ، نفقه اولاد یا فرزندان بر عهده پدر آنها می باشد . پس از فوت پدر یا در صورتی که نتواند نفقه فرزندش را بپردازد ، نفقه فرزند در درجه دوم بر عهده اجداد پدری است ؛ با رعایت کسانی که نزدیک تر هستند . ( پدر بزرگ و هر چه بالاتر برود )
در صورتی که پدر و اجداد پدری زنده نباشند یا توانایی پرداختن نفقه به فرزند را نداشته باشند ، نفقه بر عهده مادر است . اگر مادر هم زنده نباشد یا اینکه نتواند نفقه فرزند را بپردازد ، پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدربزرگ و مادربزرگ مادری و مادربزرگ پدری است .
لازم به ذکر است که در رابطه با تکلیف پرداخت نفقه به فرزند، تفاوتی میان فرزند مشروع و نامشروع وجود نداشته و حکم قانونی فرزند زنا زاده در این مساله همانند فرزند ناشی از نکاح صحیح می باشد.

انواع نفقه فرزند چیست؟
براساس ماده1204 قانون مدنی نفقه فرزندان شامل تهیه مسکن، خوراک، پوشاک، درمان و مواردی از این قبیل می باشد و در صورتی که پدر با وجود استطاعت مالی از پرداخت خودداری کند طبق قانون و براساس ماده 642 قانون مجازات اسلامی با پدر برخورد قانونی می شود. موارد مطرح شده با توجه به موارد مطرح شده در بالا محصور نبوده و هرگونه هزینه ای که برای ادامه زندگی فرزندان و جهت رفع نیازهای آن ها باشد مشمول نفقه فرزندان می شود. در خصوص هزینه تحصیل فرزندان باید بیان داشت که در صورتی که ادامه تحصیل ضرورت داشته باشد این وظیفه بر دوش والدین می باشد و مقصود از این ضرورت تحصیلات عالیه در دانشگاه های با هزینه های گزاف نمی باشد.

پرداخت نفقه فرزند بعد از فوت پدر با چه کسی است؟
پرداخت نفقه فرزند بعد از فوت پدر که طبق ماده 1199 قانون مدني، نفقه اولاد بر عهده پدر است پس از فوت پدر يا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدري است با رعايت الاقرب فالاقرب در صورت نبودن پدر و اجداد پدري يا عدم قدرت آنها نفقه بر عهده مادر است. هر گاه مادر هم زنده يا قادر به انفاق نباشد با رعايت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادري و جدات پدري واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجداد و جدات مزبور از حيث درجه اقربيت مساوي باشند نفقه را بايد به حصه متساوي تأديه كنند. بنابراین همانگونه آنان در صورت فوت فرزند ارث از فرزند می برند حق حضانت و پرداخت نفقه را نیز قانونگذار بر عهده آنان محول نموده است.

مدارک لازم جهت مطالبه نفقه فرزند
مدرک لازم جهت مطالبه نفقه عبارتست از هرگونه استشهاد یا تعهداتی که عقیم مانده و یا احکامی که قبلاً صادر شده و از قوه به فعل تبدیل نشده و اقرار و اعتراف پدر در این زمینه دلیل بر اثبات ادعاست.

نفقه فرزند نامشروع
فرزند نامشروع که حق نفقه ندارد. زیرا ممکن است منتسب به پدر نباشد و یا بدون رعایت موازین شرعی و قانونی فرزند تولد گردد که لازمه پرداخت نفقه اثبات نسب بوده و اگر موارد دیگری وجود داشته باشد که توافق تولد فرزند به یکی از آن دو نفر (زن و مرد) در صورت تولد تعلق گیرد. ملاک رأی دادگاه است.

نفقه چیست؟

نفقه چیست و چه چیزهایی شامل آن می شود؟

بر طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود مثل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد. موارد ذکر شده در این ماده حصری نیست و به عنوان مثال ذکر شده است. قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شآن زن است. از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان او می باشد.

آیا می توان در عقد نکاح دائم شرط مرد که به زن نفقه تعلق نمی گیرد؟

در این خصوص بین فقها و حقوقدانان اختلاف نظر است ولی به نظر می رسد نفقه مقتضای ذات عقد نکاح دائم نباشد که نتوان خلاف آن شرط کرد به اصطلاح حقوقی نفقه مقتضای اطلاق عقد نکاح دائم به شمار می رود و بدیهی است که زوجین می توانند در ضمن عقد در این خصوص با تراضی و توافق تصمیم گیری کنند.

نکته: بر خلاف استحقاق دراستحقاق حقوق زوجه تمکن مرد شرط نیست به عبارت دیگر چنین نیست که مرد در صورت توانایی مالی بایستی حق همسر خود را پرداخت کند و مرد فقیر نیز ملزم به پرداخت حقوق زوجه است حتی اگر زن تمکن داشته و یا شاغل باشد باز هم پرداخت حقوق زوجه بر عهده زوج می باشد.

نکته: در این که آیا هزینه تحصیل زوجه جزء حقوق زوجه محسوب می شود یا خیر قانون در این زمینه ساکت است ولی نظر فقها و مراجع بر این است که هزینه تحصیل از شمول نفقه واجب مرد خارج است.

نفقه در دوران عقد

از دیدگاه قانون به محض جاری شدن صیغه عقد ازدواج، زن و مرد دارای رابطه همسری با یکدیگر هستند و مراسم عروسی و سایر موارد، تشریفات سنتی و عرفی جامعه است. لذا در زمان عقد نیز اگر زوجین زندگی زناشویی را شروع نموده باشند یا زوجه اعلام آمادگی نماید و حتی در صورتی که زن حق حبس (یعنی در صورتی که مهریه اش حال باشد از همسرش تقاضای مهریه نماید و تا زمانی که مرد مهریه را ندهد می تواند از نزدیکی امتناع نماید) داشته باشد بدون اینکه رابطه نزدیکی برقرار نماید مستحق دریافت نفقه خواهد بود.

نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

میزان نفقه به طور دقیق در هیچ‌کجای قانون تعیین نشده است. با این حال نفقه به معنی تامین نیازهای زوجه در حد متعارف است. محاسبه نفقه زن و تعیین مقدار آن برعهده دادگاه است. به عبارت دیگر میزان نفقه با توجه به عرف، عادت مردم یک منطقه، وضعیت مالی مرد و شان خانوادگی زن و نحوه زندگی او پیش از ازدواج تعیین می‌شود. تعیین مقدار آن توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود. در صورت اعتراض به نظر کارشناس، طرفین می‌توانند با ذکر دلایل تا هفت روز برای اعتراض اقدام کنند